You are here:

JA slide show

Review: Mythos Global

Mythos Global is een free to play MMORPG van HanbitSoft. Deze game begon al met ontwikkelen in 2006 maar kende tussentijds een hoop bobbels waardoor de release een tijdje uitbleef. Oorspronkelijk ontwikkelde Flagship Studios, gevormd door ex-Blizzard medewerkers en tevens makers van de Diablo-series, de game maar omdat het bedrijf financiƫle problemen kreeg nam HanbitSoft het over. Helaas bleek HanbitSoft niet in staat om haar eigen stempel op Mythos te drukken.

Gameplay
Mythos is een hack and slash game met een fantasy setting, die veel verschillende invloeden kent. De game start met het maken van je character. De speler krijgt de keuze uit vier (niet erg) unieke rassen, namelijk mens, beest, dwerg en een elf. Na het kiezen van een ras krijgt de speler de keuze uit drie classes die door middel van de talent trees verder ontwikkelen.

Na het vormen van je character kom je in de wereld van Mythos. Meteen zijn er twee dingen die opvallen, namelijk de setting en de camera. Mensen die bekend zijn met de Diablo-series en World of Warcraft zien gelijk een paar overeenkomsten. De vormgeving lijkt op Diablo en de fantasy setting is vergelijkbaar met World of Warcraft. Er valt goed te zien dat ex-Blizzard medewerkers dit gemaakt hebben.
De camera die Mythos gebruikt is net zoals in de Diablo-series. Het gezichtspunt is schuin boven de character. Ook kent Mythos nog een ander camerapunt, het zogehete MMO-Style. Hierdoor verplaatst het gezichtspunt achter de character, wat vergelijkbaar is met bijvoorbeeld World of Warcraft. Echter zullen weinig mensen dit camerapunt pakken omdat overzicht bij deze game erg belangrijk is.

Het questsysteem is vrij simpel in elkaar gezet. In elk dorp of stadje vindt je wel NPC's met een grote "!'' boven hun hoofd. De quests zijn vrij eenvoudig qua inhoud, maar kennen in vergelijking met andere MMORPG's een verschil. Het verschil zit hem in de opzet van quests, er worden namelijk geen directies gegeven waar de questtarget zich bevindt. Dit zorgt ervoor dat de game een avontuur blijft en dat de speler ook daadwerkelijk moet gaan exploreren.

De meeste quests spelen zich af in dungeons. Deze bereikt men door te klikken op een grote paarse portal waarna men de keuze heeft uit meerdere dungeons. In dit opzicht hadden de makers beter kunnen kiezen voor de Diablo aanpak. In de Diablo-series zijn de dungeons namelijk in de map gezet, iets wat de game een stuk interactiever maakt.

Als je eenmaal diverse quests hebt aangenomen en in een dungeon bevindt, dan is het tijd om te gaan hack and slashen. De controls van deze game zijn makkelijk en snel onder de knie te krijgen. Met de linkermuisknop en rechtermuisknop kan de speler prima mee uit de voeten. Mocht je toch nog meer skills willen gebruiken (en die zijn er) dan kan de speler gebruik maken van de actionbar. Bereid je in ieder geval voor op een lamme wijsvinger.
Waar het vooral in deze game om draait zijn de spullen. Spullen krijgt de speler door vijanden te vernietigen of door het craftingsysteem. Gelukkig hoeft men niet bang te zijn dat men geen spullen krijgt, er vallen genoeg spullen om meerdere characters mee te kunnen vullen.

Helaas kent de game ook wat minpunten. Zo zit er een vertraging in het vechtsysteem en is de variatie van skills niet overweldigend. De open wereld van Mythos is relatief klein wat verholpen kon worden door de dungeons in de map te plaatsen. Dit had het avontuurgevoel een stuk verbeterd. Ook vallen er nog een paar punten te halen op het gebied van de camera. De camera reageert soms wat laat op bepaalde bewegingen, iets wat vrij irritant is als je 10 tot 20 vijanden achter je aan hebt. Tenslotte is de game qua actie, crafting en UI slecht uitgewerkt en onduidelijk. In het begin is het erg onduidelijk waar alles zich bevindt (UI) en wat de speler met zijn character kan. Raadzaam is om goed alles door te nemen voordat je serieus begint aan je avontuur.

Grafisch/Geluid
Op grafisch gebied zit deze game wel goed. De fantasy setting komt goed tot zijn recht en voegt waarde aan de game toe. Qua muziek scoort Mythos een voldoende. De muziek sluit goed aan bij de fantasy setting maar is geen uitschieter, het is niet slecht maar ook niet overweldigend. De NPC's beperken zich tot een paar woorden en zorgen niet voor een stukje interactie.

Conclusie
Mythos kent veel overeenkomsten met andere MMORPG's. Dit kan een voordeel zijn maar tevens ook een groot nadeel. Mythos is een mix van voor- en nadelen. Op grafisch en geluidtechnisch gebied heeft het voordeel behaald. De game ziet er goed uit en de muziek ondersteunt dit. Ook zorgen de quests ervoor dat het avontuurgevoel intact blijft.
Het vechtsysteem en de mapinrichting zijn helaas niet goed. Het vechten is vrijwel atlijd hetzelfde en wordt nog meer belemmerd door de camera. Ook hadden de dungeons in de map moeten zitten. Dit had de game een stuk interactiever gemaakt.
Omdat de game vrij veel 'kopieert' van andere games, is het niet echt een unieke game.

+ Grafisch goed
+ Questsysteem draagt bij aan het avontuurgevoel